Custom Links by
TRANSLATE
09 February, 2013
Majlis Media Sosial Perlu Ditubuhkan
Shah Alam - Sebuah majlis media sosial perlu ditubuhkan di negara ini bagi membincangkan pelbagai isu dan aspek termasuk berkaitan undang-undang serta penggunaan media berkenaan, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim.
Beliau berkata media sosial bukan sahaja menjadi trend terkini tetapi merupakan satu keperluan kepada masyarakat negara ini.
Sehubungan itu, katanya, majlis berkenaan wajar diwujudkan dengan pembabitan pengamal media sosial yang boleh menjadikan ia sebagai medium untuk membincangkan isu yang relevan.
"Melalui majlis itu, mereka boleh berfikir dan mendalami isu berkaitan masyarakat kita, keselamatan dan tuntutan undang-undang termasuk memberikan pendidikan kepada pelajar sekolah dan universiti," kata Rais.
Menteri itu bercakap kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama pada Persidangan Antarabangsa Asian Media Information dan Communication Centre (AMIC)-Universiti Teknologi Mara (UiTM) semalam.
Rais berkata pengguna media sosial seperti Facebook mencatatkan kira-kira 12 juta orang dari pelbagai lapisan umur di negara ini.
Mengulas lanjut, beliau berkata majlis berkenaan juga boleh memainkan peranan dalam mempastikan kandungan media sosial di negara ini mencerminkan industri kandungan tempatan dan bukan semata-mata bergantung kepada negara lain.
SUMBER:RTM
08 February, 2013
CARA NAK DOWNLOAD CETA PAKAI IDM
meh sini masuk rapat2 aku ajarkan korg cara nk download ceta pakai internet download manager
nilah kt bawah menatang IDM ni...
FIRST STEP
ok mula2 korg download dulu IDM (download sini )
tekan je butang download
nanti keluar mcmni korg download la
sebab aku dh pakai idm dia keluar mcmni,
dh siap korg tekan je install
pastu pilih nak save kt folder mana
Ok pas download dan install rapat2 idm ni
korang download lak registration IDM ni
Cara dia ulang step mcm td..
SECOND STEP
Korang cari ceta kt laman web yang aku bagi kt bawah ni
Ha korg carilah sendiri yang mana terbaek tuk korg cari ceta kesukaan..
ok katakan korang nak download ceta running man episod ke 131
korang tekan kat tajuk ceta tu
dah keluar mcmni korg pilih link yang nak didownload tu
pastu korg tekan butang download tu
dah keluar mcmni korg tekan je butang start download tu
dah siap korang tengoklah ceta tu......
07 February, 2013
06 February, 2013
SIFAT2 ALLAH
Sifat-sifat Allah
yang wajib diketahui oleh orang-orang Islam yang terkandung di dalam al-Quran
berjumlah 20 sifat. Termasuk juga sifat-sifat Mustahil yang wajib diketahui.
BIL : 1
SIFAT WAJIB : WUJUD
MAKNA : Ada
SIFAT MUSTAHIL :
Allah Taala itu ada. Mustahil Allah itu tiada.
BIL : 2
SIFAT WAJIB :QIDAM
MAKNA : Sedia
SIFAT MUSTAHIL :
Allah itu sedia ada. Mustahil didahului oleh Adam (tiada)
BIL : 3
SIFAT WAJIB : BAQA
MAKNA : Kekal
SIFAT MUSTAHIL :
Allah itu bersifat kekal. Mustahil ia dikatakan fana (binasa)
BIL : 4
SIFAT WAJIB :
MUKHALAFATUHU LILHAWADIS
MAKNA : Tidak sama
dengan yang baharu
SIFAT MUSTAHIL :
Allah itu tidak mempunyai sifat-sifat yang baharu yakni dijadikan dan
dihancurkan. Mustahil bersamaan dengan yang baharu.
BIL : 5
SIFAT WAJIB :
QIYAMUHUU BINAFSIH
MAKNA : Berdiri
dengan dirinya sendiri
SIFAT MUSTAHIL :
Allah Taala itu bersendiri. Mustahil tidak berdiri dengan dirinya sendiri atau
berdiri pada lainnya.
BIL : 6
SIFAT WAJIB :
WAHADAANIYAT
MAKNA : Esa
SIFAT MUSTAHIL :
Allah itu Maha Esa Dzat-Nya, Esa sifat-Nya dan esa juga perangai-Nya. Mustahil
ia mempunyai Dzat, sifat dan perangai yang berbilang-bilang.
BIL : 7
SIFAT WAJIB : QUDRAT
MAKNA : Kuasa
SIFAT MUSTAHIL : Alah
Taala itu Maha Berkuasa. Mustahil Allah itu lemah atau tidak berkuasa.
BIL : 8
SIFAT WAJIB : IRADAT
MAKNA : Menentukan
SIFAT MUSTAHIL :
Allah itu Menentukan segala-galanya. Mustahil Allah Taala itu terpaksa dan
dipaksa.
BIL : 9
SIFAT WAJIB : ILMU
MAKNA : Mengetahui
SIFAT MUSTAHIL :
Allah Taala itu amat mengetahui segala-galanya. Mustahil Allah tidak
mengetahui.
BIL : 10
SIFAT WAJIB : HAYAT
MAKNA : Hidup
SIFAT MUSTAHIL :
Allah Taala itu sentiasa hidup yakni sentiasa ada. Mustahil Allah Taala itu
tiada atau mati.
BIL : 11
SIFAT WAJIB : SAMA
MAKNA : Mendengar
SIFAT MUSTAHIL :
Allah Taala itu tidak tuli (pekak). Mustahil Allah tuli atau tidak mendengar.
BIL : 12
SIFAT WAJIB : BASAR
MAKNA : Melihat
SIFAT MUSTAHIL :
Allah Taala itu sentiasa melihat. Mustahil Allah Taala itu buta.
BIL : 13
SIFAT WAJIB : KALAM
MAKNA : Berkata-kata
SIFAT MUSTAHIL :
Allah Taala itu berkata-kata. Mustahil Allah Taala itu tidak bercakap atau
bisu.
BIL : 14
SIFAT WAJIB :
QOODIRUN
MAKNA : Maha Kuasa
SIFAT MUSTAHIL :
Allah Taala itu amat berkuasa sifatnya. Mustahil bagi Allah memiliki sifat
lemah atau tidak berkuasa.
BIL : 15
SIFAT WAJIB :
MURIIDUN
MAKNA : Menentukan
SIFAT MUSTAHIL :
Allah Taala itu berkuasa menentukan apa yang dikehendakinya. Mustahil sifatnya
terpaksa atau dipaksa.
BIL : 16
SIFAT WAJIB : AALIMUN
MAKNA : Maha
Mengetahui
SIFAT MUSTAHIL :
Allah Taala itu maha mengetahui. Mustahil Allah Taala itu jahil atau tidak
mengetahui.
BIL : 17
SIFAT WAJIB : HAYUUN
MAKNA : Hidup
SIFAT MUSTAHIL :
Allah Taala itu Maha Hidup dan menghidupkan alam ini. Mustahil pula Allah itu
mati.
BIL : 18
SIFAT WAJIB : SAMI'UN
MAKNA : Mendengar
SIFAT MUSTAHIL :
Allah Taala itu maha mendengar. Mustahil jika Allah Taala tidak mendengar atau
tuli.
BIL : 19
SIFAT WAJIB :
BASIIRUN
MAKNA : Melihat
SIFAT MUSTAHIL :
Allah Taala itu melihat semua kejadian di muka bumi. Mustahil jika sifat Allah
itu tidak melihat atau buta.
BIL : 20
SIFAT WAJIB :
MUTAKALLIMUN
MAKNA : Maha
Berkata-kata
SIFAT MUSTAHIL :
Allah Taala itu berkata-kata. Mustahil jika Allah Taala bisu atau tidak boleh
berkata-kata.
SYAIR NABI
Inilah syair nabi muhammad s.a.w
Shahadah - 1x
Selawat ke atas NABI
MUHAMMAD s.a.w - 3x
Doa NABI YUNUS
(lailla ha illa anta subhanaka inni kuntum minal dzolimin)
KAFA KAROB BUKA KAM
YAKFI KAWA KIFATAN KIPKA PUHA KAKAMIN KANAMUN KALIKKA TAK KIRUN KORUN KAKARIN
KAIFI KAH BUDIN TUHKI MUSAK SAKATAN KALLAT KALAKKA KAFA KAROB BUKA KAFIL KAIFI
KURBATAHA YA KAU KABAN KA NA YUHKI KAU KABAN KALAKKA.
Thalout Diangkat Sebagai Raja Bani Isra'il
Setelah Bani Isra'il
memasuki Palestin dan menguasainya di bawah pimpinan Yusya bin Nun mereka
selalu menjadi sasaran penyerbuan dan serangan dari bangsa-bangsa
sekelilingnya, seperti suku Amaliqah dari bangsa Arab, bangsa Palestin sendiri
dan bangsa Aramiyin. Kemenangan dan kekalahan di antara meeka silih berganti.
Pada suatu waktu datanglah bangsa Palestin penduduk "Usydud" suatu
daerah dekat Gaza menyerbu dan menyerang mereka dan terjadilah pertempuran yang
berakhir dengan kemenangan bangsa Palestin yang berhasil, mencerai-beraikan Bani
Israil dan merampas benda keramat mereka yang bernama "Tabout", iaitu
sebuah peti tempat penyimpanan kitab Taurat.
Peti yang disebut
Tabout itu adalah merupakan salah satu dari banyak kurnia yang telah diberikan
oleh Allah s.w.t. kepada Bani Isra'il. Mereka menganggap Tabout itu suatu benda
keramat yang dapat menginspirasikan kekuatan dan keberanian kepada mereka
dikala menghadapi musuh. Maka kerananya dalam tiap medan perang dibawanyalah
Tabout itu untuk memberi kekuatan batin dan semangat juang bagi mereka memberi
rasa berani bagi mereka dan rasa takut bagi musuh. Maka dengan dirampasnya
Tabout itu oleh bangsa Palestin hilanglah pegangan mereka dan berantakanlah
barisannya, retaklah kesatuannya sehingga menjadi laksana binatang ternakan
yang ditinggalkan gembalanya.
Dan memang sejak
ditinggalkan oleh Nabi Musa, Bani Isra'il tidak mempunyai seorang raja atau
seorang pemimpin yang berwibawa yang dapat mengikat mereka di bawah satu
bendera dan menghimpun mereka di bawah satu komando bila terjadi serangan dari
luar dan penyerbuan oleh musuh. Mereka hanya dipimpin oleh hakim-hakim penghulu
yang memberi tuntutan kepada mereka dalam bidang keagamaan dan kadangkala
menjadi juru damai jika timbul perselisihan dan sengketa di antara sesama
mereka. Di antara penghulu itu terdapat seorang penghulu yang paling disegani
dan di hormati bernama Somu'il. Kata-katanya selalu didengar dan nasihatnya
selalu diterima dan ditaati.
Kepada Somu'il
datanglah beberapa pemuda Bani Isra'il yang merasa sedih melihat keadaan kaumnya
menjadi kacau bilau dan bercerai berai setelah dikalahkan oleh bangsa Palestin
dan dikeluarkan dari negeri mereka serta dirampasnya Tabout yang merupakan peti
wasiat dan benda keramat bagi mereka. Mereka mengutarakan kepada Samu'il bahawa
mereka memerlukan seorang pemimpin yang kuat yang berwibawa dan mempunyai
kekuasaan sebagai seorang raja untuk menghimpun mereka dan seterusnya menjadi
panglima perang.
Samu'il yang mengenal
baik watak mereka dan titik-titik kelemahan serta sifat-sifat licik dan pembangkangan
yang meletak pada diri mereka berkata: "Aku khuatir bahawa kamu akan takut
dan enggan bertempur melawan musuh bila kepadamu diperintahkan untuk berperang
menghalau musuh dari negerimu." Mereka menjawab: "Bagaimana kami
menolak perintah semacam itu dan enggan maju bertempur melawan musuh sedangkan
kami telah dihina diusir dari rumah-rumah kami dan dipisahkan dari sanak
keluarga kami. Bukankah suatu hal yang memalukan dan menurun darjat kami
sebagai bangsa, bila dalam keadaan yang sedang kami alami ini, kami masih juga
enggan berperang melawan musuh yang datang menyerang dan menyerbu daerah kami.
Kami akan maju dan tidak akan gentar masuk dalam medan perang, asalkan saja
kami akan dapat pimpinan dari seorang yang cekap, berani serta berwibawa
sehingga komandonya dan segala perintahnya akan dipatuhi oleh kaum kami
semuanya."
Somu'il berkata:
"Jika demikian ketetapan hatimu dan demikian pula keinginanmu untuk
memperoleh seorang raja yang akan memimpin dan membimbing kamu, maka berilah
waktu kepadaku untuk beristikharah memohon pertolongan Allah s.w.t. menunjukkan
kepadaku seseorang yang patut dan layak menjadi raja bagimu." Di dalam
istikharahnya, Somuil mendapat ilham dan petunjuk dari Allah s.w.t., agar ia
memilih serta mengangkat seorang yang bernama "Thalout" menjadi raja
Bani Isra'il. Dan walaupun ia belum pernah mendengar nama itu atau mengenalkan
orangnya Allah s.w.t. akan memberinya jalan dan tanda-tanda yang akan
memungkinkan ia bertemu muka dengan orang itu dan mengenalinya dengan segera.
Thalout adalah
seorang berbadan gemuk dan jangkung, tegak, kuat dan berparas tampan. Dari
pancaran kedua matanya orang dapat mengetahui bahawa ia adalah seorang yang
cerdik, cekap dan bijaksana, memiliki hati yang tabah dan berani. Ia hidup dan
bertempat tinggal di sebuah desa yang agak terpencil sehingga tidak banyak
dikenal orang Ia hidup bersama ayahnya bercucuk tanam dan memelihara haiwan
ternak.
Pada suatu hari di
kala Thalout sedang sibuk bersama ayahnya menguruskan tanah ladangnya
terlepaslah dari kandang seekor keldai dari haiwan-haiwan peliharaannya dan
menghilang sesat. Pergilah Thalout bersama seorang hambanya mencari keldai yang
hilang itu di celah-celah lembah dan bukit-bukit di sekitar desanya, namun
tidak berhasil menemukan kembali haiwan yang terlepas itu. Akhirnya ia mengajak
hambanya kembali kerana khuatir ayahnya akan menjadi gelisah bila ia lebih lama
meninggalkan rumahnya mencari keldai yang hilang itu.
Berkata sang bujang
kepada Thalout: "Kami sekarang sudah berada di daerah Shuf tempat dimana
Somu'il berada. Alangkah baiknya kalau kami pergi kepadanya menanyakan
kalau-kalau ia dapat memberikan keterangan dan petunjuk kepada kami di mana
kiranya kami dapat menemukan keldai kami itu. Ia adalah seorang nabi yang
menerima petunjuk dari Tuhannya melalui para malaikat dan dia telah banyak kali
mengungkapkan hal-hal ghaib yang ditanyakan oleh orang kepadanya." Thalout
menerima baik cadangan itu dan berangkatlah mereka berdua menuju tempat tinggal
Somu'il. Di tengah-tengah perjalanan, mereka bertanya kepada beberapa gadis
yang ditemuinya sedang menimba air dari sebuah perigi: "Di manakah tempat
tinggal Nabi Somu'il?" "Tidak usah kamu cepat-cepat meneruskan
perjalananmu. Somu'il sebentar lagi akan datang ke sini. Ia sedang ditunggu kedatangannya
di atas bukit oleh rakyat tempat itu." Para gadis itu menjawab.
Ternyata bahawa belum
selesai para gadis itu memberikan keterangannya, muncullah Somu'il dengan
wajahnya yang berseri-seri memancarkan cahaya kenabian dan kealiman yang
mengesahkan.
Thalout segera
mendekati Somu'il dan setelah saling pandang memandang, berkatalah Thalout:
"Wahai Nabi Allah, kami datang menemui bapak untuk memohon pertolongan
iaitu dapatkah kiranya kami diberi keterangan dan petunjuk di manakah kami
dapat menemukan kembali keldai kami yang telah terlepas dari kandang dan
menghilang tidak kami temukan jejaknya walaupun sudah tiga hari kami berusaha
mencarinya."
Somu'il setelah
memandang wajah Thalout dengan teliti sedarlah ia bahwa inilah orangnya yang
oleh Allah s.w.t. ditunjuk untuk menjadi raja pemimpin dan penguasa Bani
Isra'il. Ia berkata kepada Thalout: "Keldai yang engkau cari itu sedang
berada dalam perjalanan kembali ke kandangnya di tempat ayahmu. Janganlah
engkau rungsingkan fikiranmu dan ributkan dirimu dengan urusan keldai itu
kerana aku memang mencarimu dan ingin menemuimu untuk urusan yang lebih besar
dan lebih penting dari soal keldai. Engkau telah dipilih oleh Allah s.w.t.
untuk memimpin Bani Isra'il sebagai raja, mempersatukan barisan mereka yang
sudah kacau-balau serta membebaskan mereka dari musuh-musuh yang sedang
menyerbu dan menduduki negeri mereka. Dan insya-Allah, Tuhan akan menyertaimu memberi
perlindungan kepadamu dan mengurniakan kemenangan dan kemujuran dalam segala
sepak terajangmu."
Thalout menjawab:
"Bagaimana aku dapat menjadi seorang raja dan pemimpin Bani Isra'il sedang
aku ini seorang dusun anak cucu Benyamin yang paling papa, terasing dari
pengaulan orang ramai, seorang anak tani dan penggembala haiwan yang tidak
dikenal orang?" Berkata Somu'il: "Itu adalah kehendak Allah s.w.t.
dan perintah-Nya. Dan lebih tahu pada siapa Ia meletakkan amanat dan
tugas-tugas-Nya. Dialah yang menugaskan dan Dia pulalah yang akan melengkapi
segala kekuranganmu. Bersyukurlah engkau atas nikmat dan kurniaan Allah s.w.t.
ini. Terimalah tugas suci ini dengan keteguhan hati dan kepercayaan penuh akan
pertolongan dan perlindungan Allah s.w.t. kepadamu." Kemudian dipeganglah
tangan Thalout, diangkatnya keatas seraya menghadap kepada kaumnya dan berkata:
" Wahai kaumku, inilah orangnya yang oleh Allah s.w.t. telah dipilih untuk
menjadi rajamu. Ia berkewajiban memimpin kamu dan mengurus segala urusanmu
dengan sebaik-baiknya dan setepat-tepatnya dan kamu berkewajiban taat
kepadanya, mematuhi segala perintahnya dan berdiri tegak di belakang
komandinya. Bersatu padulah kamu di bawah bendera raja Thalout dan
bersiap-siaplah untuk berjuang melawan musuh-musuhmu."
Bani Isra'il yang
sedang berkumpul mengerumuni Somu'il mendengarkan pidato pelantikannya
mengangkat Thalout sebagai raja, tercengang dan terkejut dan dengan mulut
ternganga mereka melihat satu kepada yang lain, berpindahan pandangan mereka
dari wajah Somu'il ke wajah Thalout yang menandakan kehairanan dan
ketidak-puasan dengan pengangkatan itu. Selintas pun tidak terfikir oleh mereka
bahawa seorang seperti Thalout yang papa dan miskin dan tidak dikenal orang
ialah yang akan dipilih oleh Somu'il soal pemilihan dan pengangkatan seorang
raja bagi mereka.
Berkata mereka kepada
Somu'il: "Bagaimana seorang seperti Thalout ini akan dapat memimpin kami
sebagai raja padahal ia seorang yang miskin yang tidak dikenal orang dan
pergaulan sehari-harinya hanya terbatas didesanya. selain itu, ia bukannya dari
keturunan "Lawi" yang menurunkan para nabi Bani Israil, juga bukan
dari keturunan "Yahuda" yang menurunkan raja-raja Bani Isra'il sejak
dahulu kala. Ia pun tidak memiliki pengalaman dan kecekapan yang diperlukan
oleh seorang raja untuk mengurus serta mempertahankan kerajaannya. Mengapa
tidak dipilih sahaja seorang daripada mereka yang berada di kota yang
pandai-pandai, berpengalaman dan berkeadaan cukup?"
Berkata Somu'il
menanggapi keberatan-keberatan yang dikemukakan oleh kaumnya: "Pengurusan
kerajaan dan pemimpin perang tidak memerlukan kebangsawanan atau kekayaan. Ia
memerlukan kecekapan, kebijaksanaan, kecerdasan berfikir dan kecekatan
bertindak. Sifat-sifat itu terdapat dalam diri Thalout di samping ia memiliki
tubuh yang kuat, perawakan yang tegap dan kekar serta paras muka yang tampan
yang memberi kesan baik bagi orang-orang yang menghadapinya. Selain itu
semuanya, ia adalah pilihan dan tunjukan Allah Yang Maha Mengetahui dan Maha
Mengenal hamba-hamba-Nya. Maka tidak patutlah kami memilih orang lain setelah
Allah s.w.t. menjatuhkan pilihan-Nya."
"Baiklah",
kata mereka, "Jika yang demikian itu pilihan dan kehendak Allah s.w.t.,
maka kami tidak dapat berbuat lain selain menerima kenyataan ini. Akan tetapi
untuk menghilangkan keragu-raguan kami tentang diri Thalout, berilah kepada
kami suatu tanda yang dapat menyakinkan kami bahawa Thalout benar-benar pilihan
Allah s.w.t.." Somu'il menjawab: "Sesungguhnya Allah s.w.t. telah
mengetahui watak dan tabiat kamu yang kaku dan keras kepala. Imanmu tidak
berada di dalam hati tetapi di kelopak mata. Kamu tidak mempercayai sesuatu
tanpa bukti yang dapat kamu rasa dengan pancaindera kamu. Maka sebagai bukti
bahawa Allah s.w.t. merestui pengangkatan Thalout menjadi raja kamu, ialah
bahawa kamu akan menemukan kembali peti keramatmu "Tabout" yang telah
hilang dan dirampas oleh bangsa Palestin. Kamu akan menemukan itu datang
kepadamu dibawa oleh malaikat. Pergilah kamu keluar kota sekarang juga untuk
menerimanya."
Setelah ternyata bagi
mereka kebenaran kata-kata Somu'il dengan ditemuinya kembali Tabout yang sudah
tujuh bulan berada di tangan orang-orang Palestin itu, maka diterimalah
pengangkatan Thalout sebagai raja mereka dengan memberikan bai'at kepadanya dan
janji akan taat serta mematuhi segala nasihat dan perintahnya.
Raja Thalout
Tugas pertama yang
dilakukan oleh Thalout setelah dinobatkan sebagai raja ialah menyusun kekuatan
dengan menghimpunkan para pemuda dan orang-orang yang masih kuat untuk menjadi
tentera yang akan menghadapi bangsa Palestin yang terkenal kuat dan berani. Ia
menyusun bala tenteranya dari orang-orang yang masih kuat, tidak mempunyai
tanggungan keluarga, tidak mempunyai ikatan dagang usaha sehingga dapat
membulatkan tekadnya untuk berjuang dan memusatkan fikiran dan tenaga bagi
mencapai kemenangan dan menghalaukan musuh dari negeri mereka dengan semangat
yang teguh yang tidak tergoyahkan. Sebagai ujian untuk mengetahui sampai sejauh
mana rakyatnya atau barisan tenteranya yang disusun itu berdisiplin mengikuti
komando dan perintahnya, Thalout berkata mereka: "Kamu dalam perjalananmu
di bawah terik panasnya matahari akan melalui sebuah sungai. Maka barang siapa
di antara kamu minum dari air sungai itu, ia bukan pengikutku yang setia yang
dapat kupercayai kesungguhan hatinya dan kebulatan tekadnya. Sebaliknya
barangsiapa di antara kamu yang hanya menciduk air sungai itu seciduk tangan
untuk sekadar membasahi kerongkongannya, maka ia ialah seorang pengikutku dan
tentera yang benar-benar dapat kuandalkan keberaniannya dan
kedisiplinannya."
Ternyata apa yang
dikhuatirkan oleh Thalout telah terjadi dan menjadi kenyataan. Setiba barisan
tentera Thalout di sungai yang dimaksudkan itu, hanya sebahagian kecil
sahajalah dari mereka yang berdisiplin mengikuti petunjuk Thalout secara tepat.
Sedang bahagian yang besar tidak dapat bersabar menahan dahaganya dan minumlah
mereka dari air sungai itu sepuas-puas hatinya. Walaupun telah terjadi
pelanggaran disiplin oleh sebahagian besar dari anggota tenteranya, Thalout
tetap berkeras hati melanjutkan perjalanannya menuju ke medan perang dengan
pasukan yang tidak bersatu padu dan berdisiplin sebagaimana ia menduga dan
mengharapkannya. Ia hanya bersandar dan mengandalkan kekuatan tenteranya kepada
bahagian kecil yang sudah ternyata setia dan patuh kepada perintah dan
petunjuknya. Sedang terhadap mereka yang sudah melanggar perintahnya dan minum
dari air sungai itu, Thalout bersikap sabar, lunak dan bijaksana untuk
menghindari keretakan di dalam barisan tenteranya sebelum menghadapi musuh.
Tatkala mereka tiba
di medan perang dan berhadapan dengan musuh, sebahagian daripada pasukan
Thalout ialah mereka yang telah melanggar disiplin dan minum dari air sungai,
merasa kecil hati dan ketakutan melihat pasukan musuh yang terdiri dari orang-orang
kuat dan besar-besar dengan peralatan yang lebih lengkap dan jumlah tentera
yang lebih besar di bawah pimpinan seorang komandan bernama "Jalout".
Jalout, panglima
komandan pasukan musuh terkenal seorang panglima yang berani, cekap dan
terkenal tidak pernah kalah dalam peperangan. Tiap orang yang berani bertarung
dengan dia pasti jatuh terbunuh. Namanya telah menimbulkan rasa takut dan kecil
hati pada bahagian besar dari pasukan Thalout. berkata mereka kepadanya:
"Kami tidak berdaya dan tidak akan sanggup menghadapi dan melawan Jalout
berserta tenteranya hari ini. Mereka lebih lengkap peralatannya dan lebih besar
bilangannya daripada pasukan kami."
Akan tetapi kelompok
yang setia yang merupakan golongan yang kecil dalam pasukan Thalout, tidak
merasa takut dan gentar menghadapi Jalout dan bala tenteranya, walaupun mereka
lebih besar dan lebih lengkap peralatannya kerana mereka keluar ke medan perang
mengikuti Thalout dengan tekad yang bulat hendak membebaskan negerinya dari
para penyerbu dengan berbekal tawakkal dan iman kepada Allah s.w.t.. Sejak
mereka melangkahkan kaki keluar dari rumah mereka sudah berniat bulat berjuang
bermati-matian melawan musuh yang telah merampas rumah dan tanah mereka dan
bersedia mati untuk tugas suci itu. Berkata mereka kepada kawan-kawannya
kelompok pengecut itu: "Majulah terus untuk bertempur melawan musuh. Kami
tidak akan kalah kerana bilangan yang sedikit atau kerana kelemahan fizikal.
Kami akan menggondol kemenangan bila iman di dalam dada kami tidak tergoyahkan
dan kepercayaan kami akan pertolongan Allah s.w.t. tidak menipis. Berapa banyak
terjadi sudah, bahawa kelompok yang kecil jumlahnya mengalahkan kelompok yang
besar, bila Allah s.w.t. mengizinkannya dan memberikan pertolongan-Nya. Dan
Allah s.w.t. selalu berada di sisi orang-orang yang beriman, sabar dan
bertawakkal."
Dengan tidak
menghiraukan kasak-kusuk dan bisikan kelompok pengecut yang ingin mundur dan
melarikan diri dari kewajiban berperang, Raja Thalout terus maju memimpin
pasukannya seraya bertawakkal kepada Allah s.w.t. memohon pertolongan dan
perlindungan-Nya. Setelah kedua pasukan merapat berhadapan satu dengan yang
lain dan pertempuran dimulai, keluarlah dari tengah-tengah barisan bangsa
Palestin, panglima besarnya yang bernama Jalout berteriak dengan sekuat
suaranya menentang pasukan Thalout mengajak bertarung seorang lawan seorang
Berulang-ulang ia berseru dengan suara yang lantang agar pihat Thalout
mengeluarkan seorang yang akan melawan dia bertanding dan bertarung namun tidak
seorang pun keluar daripada tengah pasukan Bani Isra'il menghadapinya.
Kata-kata ejekan dan hinaan dilontarkan oleh Jalout kepada pihak musuhnya,
pasukan Bani Isra'il yang sedang dicekam oleh rasa takut dan bimbang menghadapi
Jalout yang sudah termasyur sebagai jaguh yang tidak pernah terkalahkan itu.
Pada saat yang kritis
dan tegang itu di mana rasa malu rendah diri memenuhi dada dan hati para
pemimpin pasukan Bani Isra'il yang sedang memandang satu kepada yang lain,
seray bertanya-tanya dalam hati masing-masing gerangan siapakah di antara
mereka yang dapat maju membungkam mulut si Jalout yang berteriak-teriak itu dan
melawannya, datanglah pada saat itu menghadap raja Thalout seorang lelaki
remaja berparas tampan, bertubuh kekar dan tegak, sinar matanya memancarkan
keberanian dan kecerdasan. Ia meminta izin dari sang raja untuk keluar
menyambut tentangan Jalout dan menandinginya.
Thalout merasa kagum
akan keberanian pemuda yang telah menawarkan dirinya untuk bertarung dengan
Jalout, sementara orang-orang dari pasukannya sendiri yang sudah berpengalaman berperang
tidak ada yang tergerak hatinya untuk menyahut cabaran Jalout yang
berteriak-teriak melontarkan ejekan dan hinaan. Thalout dengan cermat
memperhatikan perawakan pemuda itu
merasa berat dan ragu-ragu untuk memberi izin kepadanya turun ke gelanggang
melawan Jalout. Ia tidak membayangkan seorang dalam usia semuda itu, yang belum
pernah turun ke medan perang dan tidak berpengalaman bertarung akan selamat dan
keluar hidup dari pertarungan melawan Jalout. Ia benar-benar bukan
tandingannya, kata hati Thalout, bahkan merupakan suatu dosa bila ia melepaskan
pemuda itu bertarung dengan Jalout. Sayang bagi usianya yang masih muda itu
bila ia akan menjadi korban dan makanan pedang Jalout yang tidak pernah memberi
ampun kepada lawan-lawannya.
Pemuda dengan memperhatikan
muka Thalout dapat menangkap isi hatinya bahawa ia ragu-ragu dan bimbang untuk
melepaskannya bertarung dengan Jalout maka berkatalah ia kepadanya:
"Janganlah engkau terpengaruh oleh usia mudaku dan keadaan fizikalku yang
menjadikan engkau ragu-ragu dan khuatir melepaskan aku melawan Jalout kerana
yang menentukan dalam pertarungan bukanlah hanya kekuatan fizikal dan kebesaran
badan akan tetapi yang lebih penting dari itu ialah keteguhan hati dan keuletan
bertempur serta iman dan kepercayaan kepada Allah s.w.t. yang menentukan hidup
matinya seseorang hamba-Nya. Beberapa hari yang lalu aku telah berhasil
menangkap seekor singa dan membunuhnya tatkala ia hendak menyergap dombaku dan
sebelum itu terjadi pula aku menghadang seekor beruang yang ganas dan berhasil
membunuhnya setelah bergulat mati-matian. Maka bukanlah usia atau kekuatan
badan yang merupakan faktor yang menentukan dalam pertempuran tetapi keberanian
dan keteguhan hati serta kelincahan dan kecepatan bergerak dengan disertai
perhitungan yang tepat, itulah merupakan senjata yang lebih ampuh dalam setiap
pertarungan."
Mendengar kata-kata
yang penuh semangat yang keluar dari hati yang ikhlas dan jujur sedarlah
Thalout bahawa pemuda itu berkemahuan keras ingin melawan Jalout. Ia percaya
kepada dirinya sendiri bahawa ia dapat mengalahkannya maka diberinyalah izin
dan restu oleh Thalout untuk melaksanakan kehendaknya dengan diiringi doa
semuga Allah s.w.t. melindunginya dan mengurniainya dengan kemenangan yang
diharap-harapkan oleh seluruh anggota pasukan. Kemudian ia diberinya pedang,
topi baja dan zirah baju besi namun ia enggan mengenakan pakaian yang berat itu
dan pedang pun ia menolak untuk membawanya dengan alasan ia belum biasa
menggunakan senjata itu. Ia hanya membawa sebuah tongkat beberapa batu kerikil
dan sebuah bandul untuk melemparkan batu-batu itu.
Berkatalah Thalout
kepadanya: "Bagaimana engkau dapat bertarung dengan hanya bersenjatakan
tongkat, bandul dan batu-batu melawan Jalout yang bersenjatakan pedang, panah
dan berpakaian lengkap?" Pemuda itu menjawab: "Tuhan yang telah
melindungiku dan taring singa dan kuku beruang akan melindungiku pula dari
pedang dan panah Jalout yang durhaka itu." Lalu dengan berbekalkan senjata
yang sangat sederhana itu, keluarlah ia dari tengah-tengah barisan Bani Isra'il
menuju gelanggang di mana Jalout sedang menari-nari mengelu-elukan pedangnya
seraya berteriak-teriak mengejek dan menyombangkan diri.
Tatkala Jalout
melihat bahawa yang masuk gelanggang hendak bertanding dengan dia adalah
seorang pemuda remaja tidak bersenjatakan pedang atau panah dan tidak pula
mengenakan topi baja dan zirah, dihinalah ia dan diejek dengan kata-kata:
"Untuk apakah tongkat yang engkau bawa itu." Untuk mengejar anjingkah
atau untuk memukul anak-anak yang sebaya dengan engkau? Di mana pedangmu dan
zirahmu? Rupa-rupanya engkau sudah bosan hidup dan ingin mati padahal engkau
masih muda yang belum merasakan suka-dukanya kehidupan dan yang masih harus
banyak belajar dari pengalaman. Majulah engkau ke sini akan aku habiskan nyawamu
dalam sekelip mata dan akan kujadikan dagingmu makanan yang lazat bagi
binatang-binatang di darat dan burung-burung di udara."
Pemuda menjawab:
"Engkau boleh bangga dengan zirah dan topi bajamu, boleh merasa kuat dan
ampuh dengan pedang dan panahmu yang tidak akan sanggup menyelamatkan nyawamu
dan tanganku yang masih halus dan bersih ini. Aku datang ke sini dengan nama
Allah s.w.t. Tuhan Bani Isra'il yang telah lama engkau hina, engkau jajah dan
engkau tundukkan. Engkau sebentar lagi akan mengetahui pedang dan panahkah yang
akan mengakhiri hayatku atau kehendak Allah s.w.t. dan kekuasaan-Nya yang akan
meranggut nyawamu dan mengirimkan engkau ke neraka Jahannam?"
Melihat Jalout
melangkah maju, maka sebelum ia sempat mendekatinya, sang pemuda segera mengeluarkan
batu dari sakunya, melemparkannya dengan bandul tepat ke arah kepala Jalout
yang seketika itu juga mengalirkan darah dengan derasnya hingga menutupi kedua
matanya, lalu diikuti dengan lemparan batu kedua dan ketiga oleh sang pemuda
hingga terjatuhlah Jalout tertiarap di atas lantai menghembuskan nafas
terakhirnya. Bergemuruhlah suara teriakan gembira dan sorak-sorai dari pihak
pasukan Bani Isra'il menyambut kemenangan pemuda gagah perkasa itu keatas
Jalout jaguh dan kebanggaan bangsa Palestin. Dan dengan matinya Jalout
hilanglah semangat tempur pasukan Palestin dan mundurlah mereka melarikan diri
tunggang-langgang seraya dikejar dan diajar tanpa ampun oleh pasukan Thalout
yang telah memperoleh kembali semangat juangnya dan harga diri serta kebanggaan
nasionalnya.
Isi cerita di atas
dikisahkan oleh Al-Quran dalam surah "Al-Baqarah" ayat 246 sehingga
251 yang bermaksud :~
246. Apakah kamu tidak memperhatikan
pemuka-pemuka Bani Isra'il sesudah Nabi Musa, iaitu ketika mereka berkata
kepada seorang Nabi mereka: "Angkatlah untuk kami seorang raja supaya kami
dapat berperang {di bawah pimpinannya} di jalan Allah." Nabi mereka
berkata: "Mungkin sekali jika kamu nanti diwajibkan berperang, kamu tidak
akan berperang`." Mereka menjawab : "Mengapa kami tidak mahu
berperang di jalan Allah, padahal sesungguhnya kami telah diusir dari kampung
halaman kami dan dari anak-anak kami?" Maka tatkala perang itu diwajibkan
atas mereka, mereka pun berpaling, kecuali beberapa orang saja di antara
mereka. Dan Allah Maha Mengetahui akan orang-orang yang zalim.
247. Nabi mereka mengatakan kepada mereka:
"Sesungguhnya Allah mengangkat Thalout menjadi rajamu." Mereka
menjawab: "Bagaimana Thalout memerintah kami padahal kami lebih berhak
mengendalikan pemerintahan daripadanya, sedang dia pun tidak diberi kekayaan
yang cukup banyak?" Nabi mereka berkata: "Sesungguhnya Allah telah
memilihnya menjadi rajamu dan menganugerahinya ilmu yang luas dan tubuh yang
perkasa." Allah memberi pemerintahan kepada siapa yang dikehendaki-Nya.
Dan Allah Maha Luas pemberian-Nya lagi Maha Mengetahui.
248. Dan Nabi mereka mengatakan kepada mereka:
"Sesungguhnya tanda ia akan menjadi raja ialah kembalinya tabout kepadamu
di dalamnya terdapat ketenangan dari Tuhanmu dan sisa dari peninggalan keluarga
Musa dan keluarga Harun tabout itu dibawa oleh malaikat. Sesungguhnya pada yang
demikian itu terdapat tanda bagimu jika kamu orang yang beriman.
249. Maka tatkala Thalout ke luar membawa
tenteranya ia berkata: "Sesungguhnya Allah akan menguji kamu dengan satu
sungai. Maka siapa di antara kamu meminum airnya, bukanlah ia pengikutku. Dan
barangsiapa tidak merasakan airnya kecuali orang yang hanya menciduk seciduk
tangan, maka ia adalah pengikutku." Kemudian mereka meminumnnya terkecuali
beberapa orang di antara mereka. Maka tatkala Thalout dan orang-orang yang
beriman bersama dia telah menyeberangi sungai itu, orang-orang yang telah minum
berkata: "Tak ada kesanggupan kami pada hari ini untuk melawan Jalout dan
tenteranya." Orang-orang yang menyakini bahawa mereka akan menemui jalan
Allah berkata: "Berapa banyak terjadi golongan yang sedikit dapat
mengalahkan golongan yang banyak dengan izin Allah dan Allah berserta
orang-orang yang sabar.
250. tatkala Jalout dan tenteranya telah nampak
oleh mereka, mereka pun berdoa: "Ya Tuhan kami, tuangkanlah kesabaran atas
diri kami dan kukuhkanlah pendirian kami dan tolonglah kami terhadap
orang-orang kafir."
251. Mereka {tentera Thalout} mengalahkan
tentera Jalout dengan izin Allah dan {dalam peperangan itu} Daud membunuh
Jalout, kemudian Allah memberikan kepadanya {Daud} pemerintahan dan hikmah
{sesudah meninggalkan Thalout} serta Allah mengajarkan kepadanya apa yang
dikehendaki-Nya."
{ Al-Baqarah : 246 ~ 251 }
Catatan Tambahan
*** Pemuda yang
menurut cerita yang telah bertanding melawan dan mengalahkan Jalout dan
berhasil membunuhnya adalah Nabi Daud, sebagaimana ditegaskan dalam ayat 251
surah "Al-baqarah".
*** Nabi Musa wafat
pada usia 150 tahun di atas sebuah bukit bernama "Nabu", di mana ia
diperintahkan oleh Allah s.w.t. untuk melihat tanah suci yang dijanjikan
{Palestin} namun tidak sampai memasukinya.
*** Nabi Harun wafat
sebelum Nabi Musa sehingga ia masih sempat dimakamkan oleh Nabi Musa di atas
bukit "Hur" yang terletak di gurun Sinai.
Nabi Musa dan Qarun si Kaya Raya
Qarun adalah nama
seorang daripada kaum Nabi Musa dan keluarganya yang dekat. Ia dikurniai Allah
s.w.t. kelapangan rezeki dan kekayaan harta benda yang besar yang tidak
ternilai bilangannya. Ia hidup mewah, selalu mujur dalam usahanya mengumpulkan
kekayaan, sehingga menjadi padatlah khazanahnya dengan harta benda dan
benda-benda yang sangat berharga. Sampaikan para juru kuncinya tidak berdaya
membawa atau memikul kunci-kunci peti khazanahnya kerana sangat banyak dan
beratnya. Ia hidup secara mewah dan menonjol di antara kaum dan penduduk
kotanya. Segala-galanya adalah luar biasa dan lain daripada yang lain.
Mahligai-mahligai tempat tinggalnya, pakaiannya sehari-hari, pelayan-pelayannya
dan hamba-hamba sahayanya yang bilangannya melebihi keperluan. Dan walaupun ia
tenggelam dalam lautan kenikmatan duniawi yang tiada taranya pada masa itu, ia
merasa masih belum puas dengan tingkat kekayaan yang ia miliki dan terus berusaha
mengisi khazanahnya yang sudah padat itu, sifat mausia yang serakah yang tidak
akan pernah puas dengan apa yang sudah dicapai. Jika ia sudah memiliki
segantang emas ia ingin memperolehi segantang yang kedua dan demikian
seterusnya.
Sebagaimana halnya dengan
kebanyakan orang-orang kaya yang telah dimabukkan oleh harta bendanya maka
Qarun tidak merasa sedikit pun bahawa dia mempunyai kewajiban sosial dengan
harta kekayaannya itu. Ia dalam hidupnya hanya memikirkan kesenangan dan
kesejahteraan peribadinya, memikirkan bagaimana ia dapat menambahkan
kekayaannya yang sudah melimpah-limpah itu. Ia telah dinasihati oleh
pemuka-pemuka kaumnya agar ia menyediakan sebahagian daripada kekayaannya bagi
menolong para fakir miskin, menolong orang-orang yang telanjang yang tidak
berpakaian dan lapar tidak dapat makanan. Ia diperingatkan bahawa kekayaan yang
ia perolehi itu adalah kurniaan dari Tuhan yang harus disyukuri dengan beramal
kebajikan terhadap sesama manusia dan melakukan perbuatan-perbuatan yang dapat
meringankan penderitaan orang-orang yang ditimpa musibah atau menderita cacat.
Diperingatkan bahawa Allah s.w.t. yang telah memberinya rezeki yang luas itu
dapat sewaktu-waktu mencabutnya bila ia melalaikan kewajiban sosialnya.
Nasihat yang baik dan
peringatan yang jujur yang dikemukakan oleh pemuka-pemuka kaumnya itu tidak
diendahkan oleh Qarun dan tidak mendapat tempat didalam hatinya. Ia bahkan
merasa bahawa kerana kekayaannya ialah yang harus memberi nasihat dan bukan
menerima nasihat. Orang harus tunduk kepadanya, mematuhi perintahnya, mengiakan
kata-katanya dan membenarkan segala tindak tanduknya. Ia menyombongkan diri
dengan mengatakan kepada orang-orang yang memberikan nasihat itu bahawa
kekayaan yang ia miliki adalah semata-mata hasil jerih payahnya dan hasil
kecekapan dan kepandaiannya berusaha dan bukan merupakan kurnia atau pemberian
dari sesiapa pun. Kerananya ia bebas menggunakan harta kekayaannya menurut
kehendak hatinya sendiri dan tidak merasa terikat oleh kewajipan sosial berupa
pertolongan dan bantuan kepada para fakir miskin dan para penderita yang
memerlukan bantuan dan pertolongan.
Sebagai tentangan
bagi para orang yang menasihatinya, Qarun makin meningkatkan cara hidup
mewahnya dan secara mempamerkan
kekayaannya dengan berlebih-lebihan. Bila ia keluar, Ia mengenakan pakaian dan
perhiasan yang bergemerlapan, membawa pengantar dan pembantu lebih banyak
daripada biasanya dan mengenderai kuda-kuda yang dihiasi dengan indah dan
cantik. Kemewahan yang ditonjolkan secara menyolok itu, merasakan iri-hati
dikalangan penduduk terutama mereka yang masih lemah imannya. Mereka
berbisik-bisik diantara sesama mereka mengeluh dengan berkata: "Mengapa
kami tidak diberi rezeki dan kenikmatan seperti yang telah diberikan kepada
Qarun? Alangkah mujurnya nasib Qarun dan alangkah bahagianya dia dalam hidupnya
di dunia ini! Dan mengapa Tuhan melimpahkan kekayaan yang besar itu kepada
Qarun yang tidak mempunyai rasa belas kasihan terhadap orang-orang yang melarat
dan sengsara, orang-orang yang fakir dan miskin yang memerlukan pertolongan
berupa pakaian mahupun makanan. Dimanakah letak keadilan Allah s.w.t. yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih
itu?"
Qarun yang tidak
mengabaikan anjuran orang, agar ia secara sukarela menyediakan sebahagiaan
harta kekayaannya untuk disedekahkan kepada orang-orang yang memerlukannya,
melarat dan miskin akhirinya didatangi oleh Nabi Musa menyampaikan kepadanya
bahawa Allah s.w.t. telah mewahyukan perintah berzakat bagi tiap-tiap orang
yang kaya dan berada. Diterangkan oleh Musa kepadanya bahawa dalam harta
kekayaan tiap ada bahagian yang telah ditentukan oleh Tuhan sebagai hak
orang-orang yang melarat dan fakir miskin yang wajib diserahkan kepada mereka.
Qarun merasa jengkel
menerima perintah wajib berzakat itu dan menyatakan keraguan dan kesangsian
kepada Musa. Ia berkata: "Hai Musa kami telah membantumu dan menyokongmu
dalam dakwahmu kepada agama barumu. Kami telah menuruti segala perintahmu dan
mendengarkan segala kata-katamu. Sikap kami yang lunak itu terhadap dirimu
telah memberanikan engkau bertindak lebih jauh dari apa yang sepatutnya dan
mulailah engkau ingin meraih harta benda kami. Engkau rupanya ingin juga
menguasai harta kekayaan kami setelah kami serahkan kepadamu hati dan fikiran
kami sebulat-bulatnya. Dengan perintah wajib zakatmu ini engkau telah membuka
topengmu dan menunjukkan dustamu dan bahawa engkau hanya seorang pendusta dan
ahli sihir belaka."
Tuduhan Qarun yang
ingin melepaskan dirinya dari wajib berzakat itu ditolak oleh Nabi Musa yang menegaskan
kembali bahawa kewajiban berzakat itu tidak dapat ditawar-tawar dan harus
dilaksanakan kerana ia adalah perintah Allah s.w.t. yang harus ditaati dan
dilaksanakan dengan semestinya. Quran tidak dapat jalan untuk mengelakkan diri
dan kewajiban zakat itu setelah berbantah dan berdebat dengan Musa maka ia
menyerah dan ditentukan berapa besar yang harus ia keluarkan zakat harta
kekayaannya.
Setelah tiba di rumah
dan menghitung-hitung bahagian yang harus dizakatkan dari harta miliknya Qarun
merasa terlampau besar yang harus dizakatkan dan merasa sayang bahawa ia harus
mengeluarkan dari khazanahnya sejumlah wang tanpa memperolehi imbalan sesuatu
keuntungan dan laba. Fikir punya fikir dan timbang punya timbang akhirnya Qarun
mengambil keputusan untuk tidak akan mengeluarkan zakat walau apapun yang akan
terjadi akibat tindakannya itu. Untuk menguatkan aksi pemboikotannya terhadap
kewajiban mengeluarkan zakat, Qarun menyebarkan fitnah kepada Nabi Musa dengan
maksud menarik orang agar menjadikan penunjang aksinya dan mengikutinya menolak
menolak kewajiban mengeluarkan zakat sebagaimana diperintahkan oleh Nabi Musa.
Ia menyebarkan fitnah seolah-olah Nabi Musa dengan dakwahnya dan penyiaran
agama barunya bertujuan ingin memperkayakan diri dan bahwa perintah zakatnya
itu adalah merupakan cara perampasan yang halus terhadap milik-milik para
pengikutnya.
Lebih jahat lagi
untuk menjatuhkan Nabi Musa dan kewibawaannya, Qarun bersekongkol dengan
seorang wanita yang diajarinya agar mengaku didepan umum bahawa ia telah melakukan
perbuatan zina dengan Musa. Akan tetapi Allah s.w.t. tidak rela nama Rasul-Nya
tercemar oleh tuduhan palsu yang diaturkan oleh Qarun itu. Maka digerakkanlah
hati wanita sewaannya itu untuk mengatakan keadaan yang sebenarnya dan bahawa
apa yang ia tuduhkan kepada Nabi Musa adalah fitnahan dan ajaran Qarun
semata-mata dan bahawasannya Musa adalah bersih dari perbuatan yang dituduh
itu.
Setelah ternyata bagi
Nabi Musa bahawa Qarun tidak beriktikad baik dan bahawa ia tidak dapat diharap
menjadi pengikut yang soleh yang mematuhi perintah Allah s.w.t. terutama
perintah wajib zakat bahkan ia dapat merosakkan akhlak dan iman para pengikut
Musa dengan sikap dan cara hidupnya yang berlebih-lebihan mewahnya, ditambahkan
pula usahanya yang tidak henti-henti merosakkan kewibawaan Nabi Musa dengan
melontarkan fitnahan dan berbagai hasutan maka habislah kesabaran Nabi Musa,
lalu berdoa ia kepada Allah s.w.t. agar menurunkan azab-Nya atas diri Qarun
yang sombong dan congkak itu, agar menjadi pengajaran dan ibrah bagi kaumnya
yang sudah mulai goyah imannya melihat kenikmatan yang berlimpah-limpah yang
telah Allah s.w.t. kurniakan kepada Qarun yang membangkang itu.
Maka dengan izin
Allah s.w.t. yang telah memperkenankan doa Nabi Musa terjadilah tanah runtuh
yang dahsyat di atas mana terletak bangunan mahligai-mahligai yang mewah tempat
tinggal Qarun dan tempat penimbunan kekayaannya. Terbenamlah seketika itu Qarun
hidup-hidup berserta semua milik kekayaan yang menjadi kebanggaannya. Peristiwa
yang menimpa Qarun dan harta kekayaannya itu menjadi ibrah bagi
pengikut-pengikut Nabi Musa serta ubat rohani bagi mereka yang beriri hati dan
mendambakan kenikmatan dan kemewahan hidup sebagaimana yang telah dialami oleh
Qarun. Mereka berkata seraya bersyukur kepada Allah s.w.t.: "Sekiranya
Allah s.w.t. telah melimpahkan rahmat dan kurnia-Nya, nescaya kami dibenamkan
pula seperti Qarun yang selalu kami inginkan kedudukan duniawinya. Sesungguhnya
kami telah tersesat ketika kami beriri hati dan mendambakan kekayaannya yang membawa
binasa baginya. Aduhai benar-benar tidaklah beruntung orang-orang yang
mengingkari nikmat Allah s.w.t.."
Isi cerita tersebut
di atas dapat dibaca dalam surah "Qashash" ayat 76 sehingga 82 dan
surah "Al-Ahzaab" ayat 69 sebagaimana berikut :~
76. Sesungguhnya Qarun adalah termasuk kaum
Musa maka ia berlaku aniaya terhadap mereka dan Kami telah menganugerahkan
kepadanya perbendaharaan harta yang kunci-nya sungguh berat dipikul oleh
sejumlah orang yang kuat-kuat. {Ingatlah} ketika kaumnya berkata kepadanya:
"Janganlah kamu terlalu bangga sesungguhnya Allah tidak menyukai
orang-orang yang terlalu membanggakan diri."
77. Dan carilah pada apa yang telah
dianugerahkan kepada mu {kebahagiaan} negeri akhirat, dan janganlah kamu
melupakan bahagianmu dari {kenikmatan} duniawi dan berbuat baiklah {kepada
orang lain} sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu dan janganlah kamu
berbuat kerosakkan di {muka} bumi ini. Sesungguhnya Allah tidak menyukai
orang-orang yang berbuat kerosakkan.
78. Qarun berkata: "Sesungguhnya aku
diberi harta itu karena ilmu yang ada padaku." Dan apakah ia tidak
mengetahui bahawasanya Allah sungguh telah membinasakan umat-umat sebelumnya
yang lebih kuat daripadanya dan lebih banyak mengumpulkan harta? Dan tidaklah
perlu ditanya kepada orang-orang yang berdosa itu tentang dosa-dosa mereka.
79. Maka keluarlah Qarun kepada kaumnya dengan
kemegahannya. Berkatalah orang-orang yang menghendaki kehidupan dunia:
"Moga-moga kiranya kita mempunyai seperti apa yang telah diberikan kepada
Qarun, sesungguhnya ia benar-benar mempunyai peruntungan yang besar."
80. Berkatalah orang-orang yang telah
dianugerahi ilmu: "Kecelakaan yang besarlah bagimu, pahala Allah adalah
lebih baik bagi orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan tidak diperoleh
pahala itu kecuali oleh orang-orang yang sabar."
81. Maka Kami benamkan Qarun berserta rumahnya
ke dalam bumi. Maka tidak ada baginya suatu golongan pun yang menolongnya
terhadap azab Allah. Dan tiadalah ia termasuk orang-orang {yang dapat} membela
{dirinya}.
82. Dan jadilah orang-orang yang kelmarin
mencita-citakan kedudukan Qarun itu berkata: "Aduhai, benarlah Allah
melapangkan rezeki bagi siapa yang Dia kehendaki dari hamba-hamba-Nya dan
menyempitkannya. Kalau Allah tidak melimpahkan kurnia-Nya atas kita benar-benar
Dia {Allah} telah membenamkan kita {pula}. Aduhai benarlah, tidak beruntung
orang-orang yang mengingkari {nikmat} Allah." { Al-Qashash : 76 ~ 82 }
"Hai orang-orang
yang beriman, janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang menyakiti Musa
maka Allah membersihkannya dari tuduhan-tuduhan yang mereka katakan. Dan adalah
dia seorang yang mempunyai kedudukan terhormat di sisi Allah." { Al-Ahzaab
: 69 }
Nabi Musa dan Al-Khidhir
Pada suatu ketika
berpidatolah Nabi Musa di depan kaumnya Bani Isra'il. Ia berdakwah kepada
mereka, memberi nasihat dengan mengingatkan kepada mereka akan kurnia dan
nikmat Allah s.w.t. yang telah dicurahkan kepada mereka yang sepatutnya
diimbangi dengan syukur dan pelaksanaan ibadah yang tulus, melakukan segala
perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Kepada mereka yang beriman,
bertaat dan bertakwa, Nabi Musa menjanjikan pahala syurga dan bagi mereka yang
mengingkari nikmat Allah s.w.t. diancam dengan seksa api neraka.
Begitu Nabi Musa
mengakhiri pidatonya bangunlah di antara para hadiri bertanya kepadanya:
"Wahai Musa, siapakah di atas bumi Allah s.w.t. ini paling pandai dan
paling berpengetahuan?" "Aku", jawab Musa. Apakah tidak ada
kiranya orang yang lebih pandai dan lebih berpengetahuan daripadamu?"
Tanya lagi si penanya itu. "Tidak ada" , ujar Musa seraya berkata
dalam hati kecilnya: "Bukankah aku Nabi terbesar di antara Bani Isra'il?
Aku adalah penakluk Fir'aun, pemegang berbagai mukjizat, yang telah dapat
membelah laut dengan tongkatku dan akulah yang memperoleh kesempatan bercakap-cakap
langsung dengan Tuhan. Maka kemuliaan apa lagi yang dapat melebihi kemuliaan
serta kebesaran yang aku capai itu, yang belum pernah dialami dan dicapai oleh
sesiapa pun sebelum aku."
Rasa sombong dan
keunggulan diri yang tercermin dalam kata-kata Nabi Musa, dicela oleh Allah
s.w.t. yang memperingatkan kepadanya bahawa ilmu itu adalah lebih luas untuk
dimiliki oleh seseorang walaupun ia adalah seorang rasul dan bahawa bagaimana
luasnya ilmu dan pengetahuan seseorang, nescaya akan terdapat orang lain yang lebih
pandai dan lebih alim daripadanya. Selanjutnya untuk melanjutkan kekurangan
yang ada pada diri Nabi Musa, Allah s.w.t. memerintahkan kepadanya agar menemui
seorang hamba-Nya di suatu tempat di mana dua lautan bertemu. Hamba yang soleh
yang telah diberinya rahmat dan ilmu oleh Allah s.w.t. itu akan memberi
tambahan pengetahuan dan ilmu kepada Nabi Musa sehingga dapat menjadikan sedar
bahawa tiada manusia yang dapat membanggakan diri dengan mengatakan bahawa
akulah orang yang terpandai dan berpengetahuan luas di atas bumi ini.
Berkata Musa kepada
Tuhan: "Wahai Tuhanku, aku akan pergi mencari hamba-Mu yang soleh itu,
bagi memperolehi bunga api ilmunya dan mendapat titisan air pengetahuan dan
ilham yang Engkau telah berikan kepadanya." Allah s.w.t. berfirman kepada
Musa: "Bawalah seekor ikan didalam sebuah keranjang dalam perjalananmu
mencari dia dan ketahuilah bahawa di tempat di mana engkau akan kehilangan ikan
di dalam keranjang itu, di situ engkau akan menemui hamba-Ku yang soleh
itu." Nabi Musa menyiapkan diri untuk perjalanan yang jauh, didampingi
oleh "Yusya' bin Nun" seorang daripada para pengikutnya yang setia.
Ia membawa bekal makanan dan minuman di antaranya sebuah keranjang yang terisi
seekor ikan sesuai dengan petunjuk Allah s.w.t.. Ia berkeras hati tidak akan
kembali sebelum ia dapat menemui hamba yang soleh itu walaupun ia harus
melakukan perjalanan yang berbulan-bulan bahkan bertahun-tahun bila perlu. Ia
berpesan kepada teman sepejalanannya Yusya' bin Nun agar segera memberitahu
kepadanya bilamana ikan yang di dalam keranjang yang dibawanya itu hilang.
Tatkala Nabi Musa
berserta Yusya' bin Nun sampai di mana dua lautan bertemu yang telah
diisyaratkan dalam firman Allah s.w.t. kepadanya, tertidurlah ia di atas sebuah
batu yang besar yang berada di tepi lautan. Pada saat ia lagi tidur nyenyak,
turunlah hujan rintik-rintik, membasahi seekor di dalam keranjang itu dan tanpa
mereka ketahui melompatlah ikan tersebut itu masuk ke dalam laut. Setelah Musa
terjaga dari tidurnya, bangunlah mereka meneruskan perjalanan yang tidak
menentu arah mahupun tujuan. Dan dalam perjalanan yang sudah agak jauh,
berhentilah Musa beristirehat sekadar untuk menghilangkan rasa penatnya seraya
meminta dari Yusya bin Nun agar menyiapkan santapannya kerana ia sudah sangat lapar.
Ketika Yusya bin Nun membuka keranjang untuk mengambil makanan teringatlah
olehnya akan ikan yang hilang dan melompat ke dalam laut. Maka berkatalah
Yusya' kepada Nabi Musa: "Aku telah dilupakan oleh syaitan laknatullah
untuk memberitahu kepadamu segera, bahawa tatkala engkau berada di atas batu
karang sedang tidur nyenyak, ikan kami yang berada di dalam keranjang tiba-tiba
hidup kembali setelah kejatuhan air hujan dan melompat masuk ke dalam laut.
Sepatutnya aku melapurkan kepadamu segera, sesuai dengan pesananmu, namun aku
dilupakan oleh syaitan laknatullah."
Wajah Nabi Musa
berseri-seri menjadi kegirangan mendengar berita itu dari Yusya' karena telah
dapat mengetahui di mana ia akan dapat bertemu dengan hamba Allah yang dicari
itu. Berkata Musa kepada Yusya': "Inilah tempat yang kami tuju dan disini
kami akan menemui orang yang kami cari. Marilah kami kembali ke tempat batu
karang itu yang menjadi tempat tujuan terakhir dari perjalanan kami yang jauh
ini." Setiba mereka kembali di tempat di mana mereka kehilangan ikan,
mereka melihat seorang bertubuh kurus langsing yang pada wajahnya tampak cahaya
dan iman serta tanda-tanda orang soleh. Ia sedang menutupi tubuhnya dan
pakaiannya sendiri, yang segera disingkapnya ketika mendengar kata-kata salam
Nabi Musa kepadanya.
"Siapakah
engkau?" bertanya orang soleh itu. Musa menjawab: "Aku adalah
Musa." Bertanya kembali orang soleh itu: "Musa, nabi Bani
Isra'ilkah?" "Betul", jawab Musa, seraya bertanya: "Dari
manakah engkau mengetahui bahawa aku adalah Nabi Bani Isra'il?" "Dari
yang mengutusmu kepadaku", jawab orang soleh itu. "Inilah hamba Allah
yang aku cari", berkata Musa dalam hatinya, seraya mendekatinya dan
berkata kepadanya: "Dapatkah engkau memperkenankan aku mengikutimu dan
berjalan bersamamu ke mana saja engkau pergi sebagai bayanganmu dan sebagai
muridmu? Aku akan mematuhi segala petunjuk dan perintahmu."
Hamba soleh atau
menurut banyak pendapat ahli-ahli tafsir Nabi Al-Khidhir itu menjawab:
"Engkau tidak akan sabar dan tidak dapat menahan diri bila engkau
mengikutiku dan berjalan bersamaku. Engkau akan mengalami dan melihat hal-hal
yang ajaib yang sepintas lalu nampak seakan-akan perbuatan yang salah dan
mungkar namun pada hakikatnya adalah perbuatan benar dan wajar dan engkau
sebagai manusia tidak akan berdiam diri melihatku melakukan perbuatan dan
tingkah laku yang ganjil menurut pandanganmu."
Musa menjawab dengan
sikap seorang murid yang ingin belajar dan menambah pengetahuan :
"Insya-Allah engkau akan mendapati aku seorang yang sabar yang tidak akan
melanggar sesuatu perintah atau petunjuk daripadamu." Berkata Al-Khidhir
kepada Musa: "Jika engkau benar-benar ingin mengikutiku dan berjalan
bersamaku maka engkau harus berjanji tidak akan mendahului bertanya tentang
sesuatu sebelum aku memberitahukan kepadamu. Engkau harus berjanji bahawa
engkau tidak akan menentang segala perbuatan dan tindakan yang aku lakukan
dihadapan mu walaupun menurut pandanganmu itu salah dan mungkar. Aku dengan
sendirinya memberi alasan dan tafsiran bagi segala tindakan dan perbuatanmu
kepadamu kelak pada akhir perjalanan kami berdua."
Dengan diterimanya
pesyaratan Nabi Al-Khidhir oleh Musa yang berjanji akan mematuhinya
bulat-bulat, maka diajaklah Nabi Musa mengikutinya dalam perjalanan.
Pelanggaran pertama terhadap persyaratan Al-Khidhir terjadi tatkala mereka
sampai di tepi pantai, di mana terdapat sebuah perahu sedang berlabuh. Nabi
Al-Khidhir meminta pertolongan pemilik perahu itu, agar menghantar mereka di
suatu tempat yang di tuju. Dengan senang hati diangkutlah mereka berdua secara
percuma tanpa bayaran bahkan dihormati dan diberi layanan yang baik kerana
dilihatnya oleh pemilik perahu bahawa kedua orang itu memiliki sifat-sifat dan
ciri-ciri yang tidak terdapat pada orang biasa.
Tatkala mereka berada
dalam perut perahu yang sedang meluncur dengan lajunya di antara
gelombang-gelombang tiba-tiba Musa melihat Al-Khidhir melubangi perahu itu
dengan mengambil dua keping kayunya. Perbuatan mana yang dianggap oleh Musa
suatu gangguan dan merosakkan bagi milik seseorang yang telah berbuat baik terhadap
mereka. Musa lupa akan janjinya sendiri dan ditegurlah Al-Khidhir dengan
berkata: "Engkau telah melakukan perbuatan mungkar dengan merosak dan
melubangi perahu ini. Apakah dengan perbuatan kamu ini engkau hendak
menenggelamkan perahu ini dengan semua penumpangnya? Tidakkah engkau merasa
kasihan kepada pemilik perahu ini yang telah berjasa kepada kami dan
menghantarkan kami ke tempat yang kami tuju tanpa membayar sesen pun?"
Berkata Al-Khidhir
menjawab teguran Musa: "Bukankah aku telah katakan kepadamu bahawa engkau
tidak akan sabar menahan diri melihat tindak-tandukku di dalam perjalanan
menyertaiku." Musa berkata: "Maafkanlah aku. Aku telah lupa akan
janjiku sendiri. Janganlah aku dipersalahkan dan dimarahi akan
kelupaanku." Permintaan maaf Musa diterimalah oleh Al-Khidhir dan tibalah
meeka berdua di tempat yang dituju di sebuah pantai. Kemudian perjalanan
dilanjutkan di darat dan bertemulah mereka dengan seorang anak laki-laki yang
sedang bermain-main dengan kawan-kawannya. Tiba-tiba dipanggillah anak itu oleh
Al-Khidhir, dibawanya ke tempat yang agak jauh, dibaringkannya dan dibunuhnya
seketika itu. Alangkah terperanjatnya Musa melihat tindakan Al-Khidhir yang
dengan sewenang-wenangnya telah membunuh seorang anak yang tidak berdosa,
seorang yang mungkin sekali dalam fikiran Musa adalah harapan satu-satunya bagi
kedua orang tuanya.
Musa sebagai Nabi
yang diutus oleh Allah s.w.t. untuk memerangi kemungkaran dan kejahatan tidak
dapat berdiam diri melihat Al-Khidhir melakukan pembunuhan yang tiada beralasan
itu, maka ditegurlah ia seraya berkata: "Mengapa engkau telah membunuh
seorang anak yang tidak berdosa? Sesungguhnya engkau telah melakukan perbuatan
yang mungkar dan keji."
Al-Khidhir menjawab
dengan sikap dinginnya: "Bukankah aku telah berkata kepadamu, bahawa
engkau tidak akan sabar menahan diri berjalan dengan aku?"
Dengan rasa malu
mendengar teguran Al-Khidhir itu, berucaplah Musa: "Maafkanlah aku untuk
kedua kalinya dan perkenankanlah untuk aku meneruskan perjalanan bersamamu
dengan pergertian bahawa bila terjadi lagi perlanggaran dari pihakku untuk kali
ketiganya, maka janganlah aku diperbolehkan menyertaimu seterusnya.
Sesungguhnya telah cukup engkau memberi uzur dan memberi maaf kepadaku."
Dengan janji terakhir yang diterima oleh Al-Khidhir dari Musa diteruskanlah
perjalanan mereka berdua sampai tiba di suatu desa di mana mereka ingin
beristirehat untuk menghilangkan lelah dan penat mereka akibat perjalanan jauh
yang telah ditempuh. Mereka berusaha untuk mendapat tempat penginapan sementara
dan sedikit bahan makanan untuk sekadar mengisi perut kosong mereka, namun
tidak seorang pun dari penduduk desa yang memang terkenal kedekut itu yang mahu
menolong mereka memberi tempat beristirehat atau sesuap makanan sehingga dengan
rasa kecewa mereka segera meninggalkan desa itu.
Dalam perjalanan Musa
dan Al-Khidhir hendak keluar dari desa itu mereka melihat dinding salah satu
rumah desa itu nyaris roboh. Segera AL-Khidhir menghampiri dinding itu dan
ditegakkannya kembali. Dan secara spontan, tanpa disedar, berkata Musa kepada
Al-Khidhir: "Hairan bin ajaib, mengapa engkau berbuat kebaikan bagi
orang-orang yang jahat dan kedekut ini? Mereka telah menolak untuk memberi
kepada kami tempat istirehat dan sesuap makanan untuk perut kami yang lapar.
Sepatutnya engkau menuntut upah bagi usahamu menegakkan dinding itu, agar
dengan upah yang engkau perolehi itu dapat kami menutupi keperluan makan minum
kami." Al-Khidhir menjawab: "Wahai Musa, inilah saat untuk kami
berpisah sesuai dengan janjimu yang terakhir. Cukup sudah aku memberimu
kesempatan dan uzur. Akan tetapi sebelum kami berpisah, akan aku berikan
kepadamu tujuan serta alasan-alasan perbuatan-perbuatanku yang engkau rasakan
tidak wajar dan kurang patut."
"Ketahuilah hai
Musa", Al-Khidhir melanjutkan huraiannya, "Bahawa pengrosakan bahtera
yang kami tumpangi itu adalah dimaksudkan untuk menyelamatkannya dari
pengambil-alihan oleh seorang raja yang zalim yang sedang mengejar di belakang
bahtera itu. Sedang bahtera itu adalah milik orang-orang fakir-miskin yang
digunakan sebagai sarana mencari nafkah bagi hidup mereka sehari-hari. Dengan
melubangi yang aku lakukan dalam bahtera itu, si raja yang zalim itu akan
berfikir dua kali untuk merampas bahtera itu yang dianggapnya rosak dan
berlubang itu. Maka perbuatanku yang pada lahirnya adalah pengrosakan milik
orang, namun tujuannya ialah menyelamatkannya dari tindakan perampasan
sewenang-wenangnya."
"Adapun tentang
anak yang aku bunuh itu ialah bertujuan menyelamatkan kedua orang tuanya dari
gangguan anak yang durhaka itu. Kedua orang tua anak itu adalah orang-orang
yang mukmin, soleh dan bertakwa yang aku khuatirkan akan menjadi tersesat dan
melakukan hal-hal yang buruk kerana dorongan anaknya yang durhaka itu. Aku
harapkan dengan matinya anak itu Allah s.w.t. akan mengurniai anak pengganti
yang soleh dan berbakti kepada mereka berdua."
Sedang mengenai
dinding rumah yang ku perbaiki dan ku tegakkan kembali itu adalah kerana
dibawahnya terpendam harta peninggalan milik dua orang anak yatim piatu. Ayah
mereka adalah orang yang soleh ahli ibadah dan Allah s.w.t. menghendaki bahawa
warisan yang ditinggalkan untuk kedua anaknya itu sampai ketangan mereka
selamat dan utuh bila mereka sudah mencapai dewasanya, sebagai rahmat dari
Tuhan serta ganjaran bagi ayah mereka yang soleh dan bertakwa itu."
"Demikianlah
wahai Musa, apa yang ingin engkau ketahui tentang tujuan tindakan-tindakanku
yang sepintas lalu engkau anggap buruk dan melanggar hukum. Semuanya itu telah
kulakukan bukan atas kehendakku sendiri tetapi atas tuntunan wahyu Allah s.w.t.
kepadaku."
Kisah Musa dan
Al-Khidir ini dapat dibaca dalam surah "Al-Kahfi" ayat 60 sehingga
ayat 82 yang bermaksud :~
60. Dan {ingatlah} ketika Musa berkata kepada
muridnya: "Aku tidak akan berhenti berjalan sebelum sampai ke pertemuan
dua buah lautan atau aku akan berjalan sampai bertahun-tahun."
61. Maka tatkala mereka sampai ke pertemuan dua
laut itu, mereka lalai akan ikannya, lalu ikan itu melompat mengambil jalannya
ke laut itu.
62. Maka tatkala mereka berjalan lebih jauh
berkatalah Musa kepada muridnya: "Bawalah kemari makanan kita sesungguhnya
kita telah merasa letih kerana perjalanan kita ini."
63. Muridnya menjawab: "Tahukah kamu
tatkala kita mencari tempat berlindung di batu tadi, maka sesungguhnya aku lupa
menceritakan tentang ikan itu dan tidaklah yang melupakan aku untuk
menceritakannya kecuali syaitan dan ikan itu mengambil jalannya ke laut dengan
cara yang aneh sekali."
64. Musa berkata: "Itulah tempat yang kita
cari." Lalu keduanya kembali, mengikuti jejak mereka sendiri.
65. Lalu mereka bertemu dengan seorang hamba di
antara hamba-hamba Kami, yang telah Kami berikan kepadanya rahmat dari sisi
Kami dan yang telah Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami.
66. Musa berkata Al-Khidhir: "Bolehkah aku
mengikutimu supaya kamu mengajarkan kepadaku ilmu yang benar di antara
ilmu-ilmu yang telah diajarkan kepadamu?"
67. Dia menjawab: "Sesungguhnya kamu
sesekali kamu tidak akan sanggup sabar bersamaku,
68. dan bagaimana kamu dapat sabar atas
sesuatu, yang kamu belum mempunyai pengetahuan yang cukup tentang hal
itu?"
69. Musa berkata: "Insya-Allah kamu akan
mendapati aku sebagai seorang yang sabar dan aku tidak akan menentangmu dalam
sesuatu urusan pun."
70. Dia berkata: "Jika kamu mengikutiku,
maka janganlah kamu menanyakan kepadaku tentang sesuatu apa pun, sampai aku
sendiri menerangkannya kepadamu."
71. Maka berjalanlah keduanya, hingga keduanya
menaiki perahu, lalu Al-Khidhir melubanginya. Musa berkata: "Mengapa kamu
melubangi perahu itu yang akibatnya kamu menenggelamkan penumpangnya?"
Sesungguhnya kamu telah berbuat sesuatu kesalahan yang besar.
72. Dia {Al-Khidhir} berkata: "Bukankah
aku telah katakan: "Sesungguhnya kamu sesekali tidak akan sabar bersama
dengan aku."
73. Musa berkata: "Janganlah kamu
menghukum aku kerana kelupaanku dan janganlah kamu membebani aku dengan sesuatu
kesulitan dalam urusanku,"
74. Maka berjalanlah keduanya hingga tatkala
keduanya berjumpa dengan seorang pemuda maka Al-Khidhir membunuhnya. Musa
berkata : "Mengapa kamu bunuh jiwa yang bersih, bukan kerana dia membunuh
orang lain? Sesungguhnya kamu telah melakukan sesuatu yang mungkar."
75. Al-Khidhir berkata: "Bukankah sudah
kukatakan kepadamu bahawa sesungguhnya kamu tidak akan dapat sabar
bersamaku?"
76. Musa berkata: "Jika aku bertanya
kepadamu tentang sesuatu sesudah {kali ini} maka janganlah kamu memperbolehkan
aku menyertaimu, sesungguhnya kamu sudah cukup memberikan uzur padaku."
77. Maka keduanya berjalan hingga tatkala
keduanya sampai kepada penduduk negeri itu tetapi penduduk negeri itu tidak
mahu menjamu mereka kemudian keduanya dapati dalam negeri itu ada dinding rumah
yang hampir roboh, maka Al-Khidhir menegakkan dinding itu. Musa berkata:
"Jikalau kamu mahu nescaya kamu akan mengambil upah untuk itu."
78. Al-Khidhir berkata : "Inilah
perpisahan antara aku dengan kamu kelak akan ku beritahukan kepadamu tujuan
perbuatan-perbuatan yang kamu tidak dapat sabar terhadapnya.
79. Adapun bahtera itu adalah kepunyaan
orang-orang miskin yang bekerja di laut dan aku bertujuan merosakkan bahtera
itu kerana di hadapan mereka ada seorang raja yang merampas tiap-tiap bahtera.
80. Dan ada pun anak muda itu maka kedua orang
tuanya adalah orang-orang mukmin dan kami khuatir dia akan mendorong kedua orang tuanya itu
kepada kesesatan dan kekafiran.
81. Dan kami menghendaki supaya Tuhan mereka
mengganti bagi mereka dengan anak lain yang lebih baik kesuciannya dari anaknya
itu dan lebih dalam kasih sayangnya {kepada ibubapanya}.
82. Adapun dinding rumah itu kepunyaan dua
orang anak muda yang yatim di kota itu sedang ayahnya adalah seorang yang
soleh, maka Tuhanmu menghendaki agar supaya mereka sampai kepada kedewasaannya
dan mengeluarkan simpanannya itu, sebagai rahmat dari Tuhanmu dan bukanlah aku
melakukannnya itu menurut kemahuanku sendiri. Demikianlah itu adalah tujuan
perbuatan-perbuatan yang kamu tidak dapat sabar terhadapnya." { Al-Kahfi :
60 ~ 82 }
Subscribe to:
Posts (Atom)